Fonty: Jak vybrat typ písma pro web

Fonty: Jak vybrat typ písma pro web

Typ písma ovlivňuje pocit z informace, kterou chcete čtenáři sdělit. Z toho plyne, že volbě písma by se měla věnovat zvýšená pozornost. K tomu, abyste byli schopni vybrat to správné, je potřeba začít od základů typografie. Na začátek bych chtěl ještě zmínit, že písmo a font není totéž.

Když mluvíme o fontu, myslíme tím konkrétní typ písma v určité velikosti, řezu atd. Nicméně se tyto výrazy tak často zaměňují, že vám za jejich záměnu nikdo hlavu neutrhne. Ani já nemůžu vyloučit, že jsem je v tomto článku několikrát nezaměnil.

Rozdělení písma

Jako první byste měli brát v potaz základní rozdělení písma na patková (Serif) a bezpatková (Sans Serif). Pro názornost jsem pro vás vytvořil jejich srovnání na obrázku níže.

Serif

Písma typu Serif poznáte snadno. Konce písmen jsou ozdobeny horizontálními nebo vertikálními linkami. Nejznámější představitel je bezesporu písmo Times New Roman a Georgia. Obě písma spadají do skupiny tzv. bezpečných písem. Měly by se zobrazovat správně na všech prohlížečích. Nicméně jsou poměrně nadužívána. Jako jejich alternativu můžete vyzkoušet Palyfair Display nebo Abhaya Libre.

Písmo typu Serif se vyznačuje jako:

  • Formální
  • Tradiční
  • Sebevědomé
  • Seriózní
  • Důvěryhodné
  • Stabilní
  • Často je použito v knihách a v oblibě ho mají známé magazíny (novinky.cz, aktualne.cz)

Sans Serif

Jak asi tušíte, tak písma typu Sans Serif tyto “ozdobné“ prvky nemají. Bezpatková písma díky tomu působí moderněji ve srovnání s písmem patkovým. Klasickým představitelem je písmo Arial nebo Helvetica. Pokud chcete něco méně profláknutého, zkuste použít písmo Montserrat nebo Roboto.

Písmo typu Sans Serif se vyznačuje jako:

  • Minimalistické
  • Moderní
  • Přátelské
  • Mladistvé

Kromě těchto dvou základních typů existují i ručně psaná písma tzv. Scripty (zde patří nechvalně známý *Comic Sans), strojové písmo (Monospace), akcidenční (Display), nelatinské a symboly.

*Comic Sans – písmo vydal Microsoft roku 1994. Kvůli jeho nadužívanosti ve zcela nevhodných situacích se stalo terčem kritiky a posměchu.

Podle jakého klíče typ písma vybírat

Čitelnost a diakritika

Písmo by mělo být v první řadě dobře čitelné, správně formátované a podporující českou diakritiku. Také byste měli brát v potaz místa (zařízení), na kterých budete chtít text zobrazovat. Každé umístění bude klást specifické požadavky. Zobrazování vybraného písma byste měli předem otestovat na různých zařízeních a prohlížečích.

Design a struktura webu

Písmo by mělo být v souladu s vizuálním stylem webu (logem, barvami a dalšími grafickými prvky). Další podstatnou věcí je typ webu. Jiné písmo si může dovolit web s portfoliem fotek a jiné pro magazín, kde většinu plochy webu bude tvořit právě text.

Jak chcete, aby vaši značku lidé vnímali

Předtím, než začnete hledat vhodné písmo, tak se zamyslete. Jaké kvality a charakteristiku má vaše značka. Je to o nalezení písma, které zaručí správný první dojem a podpoří kvalitu sdělení a zároveň vaši značku. Je to rozdílné u každé firmy. Roli hraje obor podnikání, cílová skupina a další.

Typ písma ovlivňuje vnímání vaší značky lidmi. Předává informaci do podvědomí čtenáře a vyvolává v něm určitou reakci. Působí jak svým vzhledem, tak díky asociacím, které v nás probouzí. Čtenář vnímá tvary písmen, mezery i proporce čar a křivek, sklon písma, řád, křivky. Můžete si to sami vyzkoušet na příkladu níže.

Příklad:

  • Trendy technologická firma jako je Uber chce, aby font loga sděloval rozdílnou informaci (pocit, emoci), než tradiční značka, jakou je např. The New York Times.

Kombinace více druhů písma a jejich řezů

Nemusíte se držet jenom jednoho písma. Vhodné jsou kombinace dvou typů písma. Nazvěme si je jako primární a sekundární font. Dobře spolu ladí a doplňují se dvě rozdílná písma, které pochází od stejného designera. Jsou to právě nadpisy a podnadpisy, které lidé při čtení “skenují“ a je potřeba, aby je zaujalo jak jejich sdělení, tak i vzhled písma (primární font). U obsahu byste potom mohli volit spíše konzervativnější osvědčené písmo (sekundární font).

Kombinace dvou typů písma na webu Mailchimp

Jsou případy, kdy na webech uvidíte i třetí typ písma, který se většinou používá pro výzvy k akci. Teto písmo bývá diametrálně odlišné (třeba typu Script) a často se s ním experimentuje.

Vhodné je kombinovat různé řezy písma, abyste mohli důležitá slova uvést tučně. Použití příliš mnoha různých fontů zpomaluje načítání webu. Ideálním řešením je použití 1–2 typů písma ve třech základních řezech (regular, tučný a kurzíva).

Práva a licence

Věc, která se příliš neřeší. Stejně jako u obrázků je potřeba si u každého písma, které si vyberete pro jistotu ověřit jeho licenční podmínky. Většinou však budete vybírat z Google Fonts, které jsou bezplatné i pro komerční použití. Použít je můžete na webu a pro další grafické podklady (logo, vizitky, letáky atd.).

Dle nového nařízení GDPR byste měli Google fonty, které použijete na vašem webu ukládat lokálně, protože Google si skrz ně sbírá IP adresy návštěvníků. Uložit fonty lokálně vám pomůže bezplatný plugin OMGF.

U drtivé většiny webů je to právě text, který stále tvoří největší část obsahu. Proto typ písma vybírejte pečlivě, aby vaše sdělení vyznělo podle vašeho záměru.

#fonty #pismo #typ-pisma

Web pro tetovací studio
Web pro restaurace

Potřebujete s něčím pomoci?

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s přáteli

Autor

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vyplňte toto pole
Vyplňte toto pole
Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu.

Přihlaste se k odběru novinek

Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

Woocommerce pluginy
Elementor plugin